Eerste week 'on the farm' - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu Eerste week 'on the farm' - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu

Eerste week 'on the farm'

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

03 Oktober 2015 | Australië, Glencoe

Hallo lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes,

Ten eerste, allemaal bedankt voor jullie reacties! Het is leuk te weten dat de verhalen gelezen worden :).

Dan nu mijn reisverslag over mijn eerste week hier ‘on the farm’. Oh en ik heb altijd z’n hekel aan de eerste week. Je wilt graag helpen maar hebt nog geen idee hoe ze het hier allemaal doen. Maar oké toen ik dat vertelde hier was het eerste wat ik kreeg te horen: ‘No worries’! Iets wat ze hier veel zeggen.
Maandag werd ik, na een reis van 5,5 uur, in Mount Gambier opgepikt door Harry. Ik dacht dat het bedrijf in Millicent lag maar dit is niet helemaal waar. Harry woont in Millicent en het melkvee bedrijf staat in Glencoe. In Millicent heeft zijn zoon een bedrijf. We gingen eerst langs het bedrijf waar ik Jannie ontmoette een Nederlandse vrouw die al een tijdje in Australië is. Ook ontmoette ik Gurry en Nelly. Gurry is de manager en Nelly is net als ik een ‘backpacker’. Daarna ben ik naar het huis gebracht, dit ligt op 2 minuten lopen van de melkstal. Ik mocht maandag kalm aan doen en een beetje rond kijken. Ze hebben hier, net als in Nieuw Zeeland geen stal waar de koeien in staan. Alles loopt hier buiten. Alleen de jongste kalveren staan in een stal. Ik ben even naar de melkstal gegaan die middag en ontmoette daar Will. Hij was ook een backpacker en had vrijdag z’n laatste werkdag want hij ging op reis. Ik zit hier in het huis met Nelly, en zat met William. Af en toe slaapt Gurry hier ook, hij en Nelly zijn een setje maar mister casanova heeft ook nog zn chickie in de stad dus hij pendelt wat heen en weer. Tis maar wat je wilt!
Dinsdag moest ik om 9 uur beginnen. Ik was veelste vroeg wakker en omdat ik nog steeds niet lang in bed kan blijven liggen, (sorry Jeroen, dit zal niet veranderen ben ik bang), ben ik maar eerder naar de melkstal gegaan. Ik heb daar wat gekeken hoe ze het melken doen. Het bedrijf melkt z’n 500 koeien, nu ongeveer 400, want er staan er nog z’n 100 droog, die moeten allemaal nog kalven. Ze hebben een 30 stands buitenmelker. Na het melken gaan ze hier met z’n allen ontbijten in t kantoortje. Ik moest daar wel aan wennen. In Nederland is het vaak even eten en hup weer aan het werk. Dat is hier wel anders. Rond 9 uur/ half 10 gaan ze ontbijten en ze blijven zo zitten tot een uur of half 11 – 11 uur. Daarna worden de kalveren gevoerd. Hoe dat hier goed kan gaan snap ik ook niet. In Nederland proberen we alles brand schoon te houden, vaker dan 1 keer daags voeren, poeder goed opkloppen enz enz. Nou hier krijgen de oudste kalveren gewoon 4 liter in een keer en daar moeten ze het de hele dag maar mee doen. Is er niet genoeg penicilline melk, wordt er een beetje poedermelk bij door gegooid wat gemengd wordt met koud water. ‘Als de meeste klonten er maar uit zijn’. Je krijgt dan van die opgeblazen kalveren maar dat is hier de gang van zaken.
Dinsdagavond ben ik met Nelly naar de winkel geweest want ieder kookt voor zich. Oh god als dat maar goed komt! Haha. Wie weet, lief thuisfront, kom ik wel als een ware kokkin terug. Ik beloof niks! Om half 1 – 1 uur is het pauze. Als het niet heel druk is blijft iedereen zitten tot half 3 kwart voor 3. Daarna worden de pasgeboren kalveren gehaald en de gekalfde koeien tussen de droge koeien uit gehaald. Dan wordt de melkstal klaar gezet en gaat een ander koeien halen. Ze hebben hier 3 quads en geen motor. Godzijdank! Dan kan ik daar tenminste niet mee om donderen.
Woensdag moest ik ‘s morgens melken. Ze beginnen rond 5 uur – half 6. Oké, melken kan ik wel dus dat was geen probleem. Ik ben 2 dagen met Nelly mee gelopen en daarna (woensdag) met Jannie. Konden we beiden mooi Nederlands praten! Jannie legde me nog een aantal dingen uit. Donderdag mocht ik alleen de kalveren en pinken voeren. Het voeren van de pinken hebben ze hier handig voor elkaar. Die voeren ze in de wei nog bij met brok. Ze hebben gebruiken daar een oude kunstmeststrooier voor. Dat ding haak je achter de quad, zet de klep los en gaan met die banaan.
Nelly heeft me van de week met de ‘jute’ zn pickup auto een beetje laten zien waar de grond ligt. We reden langs de stieren en daar was het zeik nat. Ik keek naar de stieren, keek voor me, wou nog wat zeggen, maar te laat! We zaten knetters vast. Hahahaha ik heb me kapot gelachen. Zag het probleem ook niet zo, trekker de voor en de auto is er weer uit. Zij dacht hier anders over. Ik moest in de auto en zei zou drukken. Oké best, maar denk niet dat het helpt. Na een tijdje heeft ze toch maar gebeld om te vragen of ze et de trekker konden komen.

Verder gaat het goed! Ik vermaak me hier wel. Ze gaan goed met het vee om, koeien zien er goed uit, behandelen kalveren en zieke koeien. Dat was in Nieuw Zeeland wel anders. Ik heb gevraagd wat ze van me vonden na de eerste week en ze waren dik tevreden. Het was voor hun wel eens fijn dat ze iemand hadden die wist wat alles in hield en waarom je dingen doet. Mooizo! Will zat vaak op de trekker. Hij deed het voeren en maaien enzo. Nu Will weg is mag ik dit waarschijnlijk gaan doen. Dit vindt Nelly niet zo leuk want zij wil ook graag op de trekker. Ik heb gezegd dat ik alles wel best vond. Maar er schijnt een reden te zijn dat zij niet op de trekker mag. Die mogen jullie zelf verzinnen! ;). 1 tip: Je hebt mensen die trekker kunnen rijden en mensen die trekker kunnen rijden. Niet dat ik nou zo geweldig goed ben maar ik weet wel hoe zn ding werkt.

Ik heb flink gekloot gehad met internet voor mekaar krijgen hier. Sinds eergister doet die het dan eindelijk!

Vandaag (zondag) is mijn vrije dag. Ik wordt vanmiddag opgepikt door Harry. Ik blijf daar slapen en we gaan morgenvroeg naar een auto kijken. Als ik dan 1 of 2 dagen vrij ben dan kan je tenminste een beetje rond kijken. Ik ben er nu toch! Ze doen hier meestal 5 of 6 dagen werken en dan 1 of 2 dagen vrij.

Het weer is hier warm! Ze zeiden dat de zomers hier niet zo warm waren maar ik vindt het nu al heet. Het was gisteren 30 graden! Dit loopt in de zomer op naar de 40- 45. Ik vraag me af hoe die beesten zich dan houden, maar dat gaan we zien!

Nou lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes dat was mijn eerste week in grote lijn!
Tot de volgende keer!

  • 04 Oktober 2015 - 10:07

    Brigitte:

    hey Denise, het is voor jou leerzaam, maar je kunt het bedrijf ook nog wel het e.e.a. bijbrengen. Da's fijn voor beide kanten.
    Ik haal hier mijn feestlaarsen uit het vet, want ondanks dat jij er niet bent gaat de Boakse Kermis gewoon deur. Groet'n uut Hengel.

  • 04 Oktober 2015 - 10:24

    Mam:

    Haha wat een mooi verhaal weer :) Gelukkig hebben we nu internet en kunnen we Skype .
    Ben ik blij dat ik daar niet zit met zon 30 graden . wordt er al sloom en chagerijnig van bij de gedachten alleen.
    Blij dat het goed gaat . En scheur niet te hard met die bak he. een bekeuring heb jij zo voor mekaar .
    tot het volgende verhaaltje
    en have fun !!!!

  • 04 Oktober 2015 - 12:47

    Anita:

    Koeien!
    Zij maken jou niet meer veel wijs. Eerste indruk is goed.
    IT,S ALL RIGHT

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 10245

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 22 Januari 2016

Australie!

Landen bezocht: