10-6=4 - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu 10-6=4 - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu

10-6=4

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

12 December 2015 | Australië, Glencoe

Hallo lieve trouwe volgers!

Daar zit ik dan.. Op m’n bed, in een pas schoongemaakte kamer, waar het lekker fris ruikt omdat de hele dag het raam heeft open gestaan. Daar zit ik dan.. moe maar voldaan na een warme dag hard werken. Ja, daar zit ik dan, de 12e van december, een nieuw verslag te typen.. Dus! Huppekee Volbeat in de oren en typen met die handel!

Woehoew nog 4 dagen en dan komt mijn kleine zusje. Jep jep. Ja heel heel heel leuk dat ze komt! Maar ook heel heel heel shit dat mijn tijd er dan bijna op zit! Tuurlijk is het ook fijn om weer naar huis te gaan. Al moet ik denk ik wel gruwelijk wennen aan de temperatuur. Tjonge we hebben hier temperaturen die tot hoog in de 30 lopen. En geloof het of niet.. ik ben zelfs een beetje bruin geworden! Ha! Yes!

Zoals ik in mijn vorige verslag al meldde, iedereen had veel melkingen deze week. Maandagochtend de 7e moest ik melken. Jannie en Guri gingen koeien, die nog niet waren gedekt door de stier, tochtig spuiten. De stieren gingen er die dag uit omdat we zijn begonnen met 5 dagen insemineren. Tussen de hoppys liep een tante die last van haar pootje had. Ik zei tegen ome Guri dat die die moest bekappen. Antwoord: Neuh hoeft niet heeft al penicilline gehad. Was ik het niet mee eens, maar oké. Daarna hebben we kalveren gevoerd. Lunch gehad en op tijd begonnen met melken ivm het etentje ’s avonds. Dat etentje was gezellig! Lekker stom ouwehoeren, jap daar hou ik van!

Dinsdagochtend moest ik melken. Jannie en Guri zijn begonnen met insemineren. Dat is zo giga irritant want dat insemineren gebeurd tijdens het melken. Dus elke keer moet het platform stop gezet worden en dan moet je wachten tot de koe is geïnsemineerd tot je weer verder kan. Na het melken hebben we kalveren gevoerd. Nelly en ik moesten nog wat stammen weg slepen van een boom die iets kortgewiekt was. Toen we daar druk mee aan het ploeteren waren, (Pff niks van waar, touwtje om de stam, achter de quad en gaan met die banaan.) kwam Jannie naar ons toe of een van ons wou helpen met het overdoen van de pinken naar een ander stuk. Tuurlijk wil ik dat. Daar aangekomen, alle weides goed gezet te hebben belde Guri mij op: Waar zijt gij? Ja daar en daar hoezo? Ja kun je Harry en mij even helpen. Jup! Er moest een andere groep pinken in de yards. Er waren 2 kerels en een meid om die pinkies een ander oormerk te geven en uit te zoeken welke ze wilden hebben. Ik vroeg een van de kerels waarom en wie hun waren. Ze hadden 300 pinken nodig die voor de export weg konden naar China. Vandaar dus ook dat oormerk. Hier hebben we er 43 uitgezocht die mee konden. Na dat dat klaar was moest jannie terug om de band van de quad op te pompen, dat kreng is lek. Nelly was er ook met de jute dus ik, ongeduldig kreng dat ik ook ben had geen zin om te wachten tot Jannie terug was, en heb Nelly gevraagd of ze me kon helpen met de pinken. Zo gezegd zo gedaan, toen Jannie terug was hadden wij ze er al in. Mooi! Daarna heb ik koeien gehaald en was ik klaar voor die dag.

Woensdag ochtend moest ik weer melken. Na het melken ben ik naar Harry gegaan om Ria te helpen in de tuin. Toen ik daar kwam was er niemand thuis. Geeft niks, ik zag de bloemen staan dus wist wat ik kon doen. Rond een uur of 11 werd het al mooi warm. Ik had een lange broek aan want het was ’s morgens niet zo warm. Ik ben de beroerdste dan ook niet en heb me een schaar gepakt en van een lange broek een korte broek gemaakt! Ik heb de Petunia’s in de grond gezet, de Geraniums verpoot, nog meer petunia’s geplant. Beetje zaadjes gezaaid, hortensia gepoot, kerstverlichting opgehangen, zonneschermen opgehangen en toen was mijn dag om. Was fijn om lekker in de tuin te werken. Er zijn zulke mooie vogels hier in Australië! Ik had ook nog een mini hagedisje gezien, die zat op de muur van het huis. Grappig. Minder fijn was dat ik m’n rug had verbrand. En dat na 4 keer smeren..

Donderdag mocht ik om 9 uur beginnen. Natuurlijk ben je dan gewoon op tijd wakker, lees 5 uur. Ik was moe genoeg om toch nog even een 1,5 uur te kunnen slapen. Normaal als je rond 9 uur in de melkstal komt is alles al bijna klaar. Nu stond er nog een heel koppel koeien. Er waren nogal wat koeien die geïnsemineerd konden worden. Heidi vroeg of ik het melken over wou nemen dan kon zij naar huis want een van der kiddies was ziek. Joa best joh je gaat maar. Die ochtend heb ik nog een koe gevonden die kreupel was, en zei weer tegen Guri dat die er wat aan moet doen. Nee moest maar in hoppys en penicilline. Helpt niet zei ik.. We waren die ochtend om 11 uur pas klaar met melken! Jemig! Na het melken hebben we de kalveren in de stal gevoerd. Daarna snel koffie gedronken en de kalveren buiten gevoerd. Nelly en ik hebben daarna al het vee gecheckt. We hadden welgeteld 10 minuten om te eten tussen de middag, daarna moest ik weer melken. Ik moest melken met Alex en ik begon met onderhangen. Alex kwam naar me toe en zei dat de koeien halverwege al klaar waren. Ik weet wel hoe dat kwam, we waren gruwelijk laat klaar en in de weides staat niks te veel gras meer. Alles wordt nu bruin door de droogte. Omdat die koeien halverwege al klaar waren heb ik de snelheid van het platform even een slinger gegeven. We waren om kwart over 6 al klaar met alles haha!

Vrijdagochtend moest ik melken. Ik moest koeien halen en zag dat een groot deel van de koeien niet in de goede wei liepen. Wat was er gebeurd? Nou de pivot had het draad gemolesteerd gemaakt dus konden de koeien zo, hup, naar de andere wei. Ik had bij de waterbak nog een verworpen kalfje gevonden. Vandaag was dag 4 dat ze insemineerde. Ik mocht er ook 1 proberen. Na de gewone groep melkkoeien kwamen de hoppys weer. Ik was het zat dus zei tegen ome Guri: Nu is het af, ik kan het niet hebben dat je niks aan die poot doet. Penicilline is niet genoeg, je moet dat open maken. Eerst was het nog: Ah nee Harry zei dat je er niks aan kon doen. Ik ben eigenwijs dus bleef doorgaan dat die die poten moest bekappen. Antwoord: Oke Denise, als je dat echt graag wil doen we dat. Dus heb ik ‘m geholpen met de poot opknuppen. De poot van 1 koe had een mooie ontsteking er zitten. Stinken! Jak! Die andere koe die ik er later uit had gepikt had een dubbele zool. Reactie van Guri: Denise ik denk toch wel dat het goed is dat we ze bekapt hebben. Ow! Na het melken hebben we kalveren gevoerd. Daarna heb ik de trekker gepakt en een pallet limestone blokken. Nelly en ik gingen de pivot tracks opvullen. Onderweg naar de wei kregen we bericht van Guri. Hij zat vast met de jute. Hahah. Omdat de pivot ook aan stond hebben we dus z’n 5-10 minuten gewacht tot we droog de ketting aan de jute en trekker konden maken. Alles kan hier in Australië! Nadat Guri los was gingen we de tracks opvullen. Omdat we de hele ochtend al aan het ouwehoeren waren bedacht Guri een renwedstrijd. Jap. Nelly moest eerst van de hoek van de jute naar een distel rennen en dan terug. Daarna moest ik. Ik was 2 seconden sneller haha. Na de lunch bedachten Nelly en ik dat onze prullenbak misschien ook eens geleegd moest worden. Omdat dat ding stampes vol zat en we het niet aandurfde om het alleen achterop de jute te laten staan ben ik, samen met de prullenbak achterop gaan staan. Ach ja, schik hebben we wel! Er waren van de week een stel nieuwe pinken gekomen die in februari ongeveer moeten kalveren. Ik moet eerlijk zeggen, ik vindt ze niks aan, lopen misschien een paar mooie tussen. Die pinken hebben we bij de droge koeien in gejaagd. ’s Avonds moest ik melken met Jannie. Ik had gruwelijk goede zin dus zat te zingen en te fluiten. Er zat nog een kerst-cd in de cd-speler dus die aangezet. Maar ook al snel weer afgezet want het was niet wat. Het was die dag best fris. 19 graden en harde wind. Jap, ik hoor jullie al denken, 19 graden?? Pff watje! Jap. Onder het melken was er 1 schat van een koe! Deze dame bedacht zich niks toen ik haar aan het onderhangen was. Ze scheet zo vol over me heen. Otter! Nou blouse maar uit doen, afspuiten en verder melken in een hemdje. En met die wind was dat best koud! We Hadden een koe plat liggen in de yards waar je niet kunt komen met de trekker. Jannie had een band om de koe geknupt en de koe zo, huppekee met de quad de wei in getrokken. Omdat de koeien nu bijgevoerd worden met balen moeten we ze na het melken uit de ‘voer wei’ drukken. Ook was er een stier over het draad gesprongen dus die etterbak moesten we avonds ook nog terug jagen. Ik was, toen alles klaar was behoorlijk koud en heb me dus fijn een beker warme chocolademelk gemaakt! Jam! Nelly had ’s avonds eten gekookt voor haarzelf, Jannie en mij. Dat was wel gezellig!

Zaterdag, vandaag dus moest ik ‘s morgens weer melken. Ik heb 2 koeien geïnsemineerd. Na het melken moest ik Harry en Guri helpen met de quad en de lekke banden. Ze hebben spul in de band gedrukt waarna ik een kwartier moest rondrijden. Daarna heb ik Heidi, Jannie en Nelly geholpen met het uitsorteren van de kalveren. Welke van de melk af konden en welke niet. Ja dat was erg gezellig! Ik vertel hier 1 ding over: Ik luister niet naar mensen die naar me schreeuwen en commanderen. Stresskippen. Daarna heb ik de voerbakken van de kalveren schoongemaakt en de droge koeien gecheckt. Na het eten hebben Nelly en ik pinken gecheckt. Er was een vaarsje aan het kalveren dus dat kalf hebben we eraf getrokken. Daarna was het werk klaar voor mij. Ik ben mooi op tijd gaan douchen en eten.

Sorry dat dit weer z’n eeuwenlang verslag is geworden!

Morgen heb ik een halve dag vrij. Ik ga wat boodschappen doen voor als Rianne komt. ’s Avonds moet ik melken. Maandag moet ik nog werken en dinsdag ben ik vrij. Woensdag komt Rianne al! Oehyeah!

Ik wil jullie bedanken voor de reacties op mijn vorige verslag! Erg leuk! Jullie mogen best weten dat ik elke keer wanneer ik weer internet heb ik even mijn mail check om te kijken of er nog mensen hebben gereageerd.

Nou ik wens jullie een goed weekend en No Worries!

See ya, bye bye

  • 12 December 2015 - 19:13

    Mam:

    Hoi Denise,
    dit is een echt verslag van jou ! Precies zoals je bent ! prima het vee zal je wel missen maar goed hier missen we je jou ook .Jee wat vliegt de tijd zeg en ja we gaan di richting Brussel, wat een rare kerst en oud en nieuw zal het dit jaar zijn ! Zonder de meiden pff!! maar super leuk dat jullie samen zijn voelt kerst toch net even anders.
    Wat goed dat je zo eigenwijs bent en dat je blijft zeuren over die kreupele koeien.Klasse .
    Heey meid geniet nog even daar en geniet straks vooral SAMEN!!!!

    liefs van ons volk van "De Lenden"

  • 12 December 2015 - 20:27

    Hendrika:

    Hoi Denice, weer een prachtig verslag! Nog een paar dagen dan komt Rianne, lekker samen gaan genieten en heel veel plezier!
    Lieve groetjes uit het friese land.

  • 13 December 2015 - 09:50

    Brigitte:

    Wat zal het bedrijf en de koeien je straks gaan missen, Denise. Het boerenleven zit schijnbaar in je genen, wil je er met zoveel passie over kunnen schrijven. Wat dat betreft, vallen er in Nederland ook veel kansen en mogelijkheden te creëren, om hier boerenbedrijven met kennis en betrokkenheid te ondersteunen. Alleen de zon kan je niet meenemen, daarentegen de grote brandhaarden ook niet.
    Op deze zondagochtend, mijmerend achter de computer met een bak koffie en blikkend op zelfgemaakte kerstcreaties, denkt deze tante van je: Elk nadeel heeft z'n voordeel of is het; elk voordeel heeft een nadeel? Beiden zit wat in; het kip en het ei verhaal. Of te wel, geniet waar je ook bent, en wat je ook doet.
    Geniet samen met Rianne, en ik wens jullie samen een hele fijne tijd toe om lekker bij te kletsen en de omgeving te verkennen.
    Papa en Richard zijn dan voor korte tijd, als kerl's in de meerderheid, maar of ze het voor het zeggen krijgen........Mama moet zich dan maar eens lekker laten verwennen met heel veel aandacht van hen.

  • 13 December 2015 - 13:27

    Jorien:

    Heey Denise,

    ik was de afgelopen 10 minuten van deze rustige, zonnige zondagochtend, weer even in Australie, ik zie je daar helemaal rondlopen! Je verhaal prikkelde me zelfs om even de prijzen voor rondreizen Australie te checken, maar die zijn nog even boven budget voor nu :)

    Geniet van jullie tijd samen daar, heerlijk! Ik herinner me dat er met kerst geen 1 restaurant open (Wij waren gedoemd te eten in een fout chinees restaurant dat geen kerst vierde), dus ik zou zeggen: regel een kerstmuts en een BBQ!

    Ik weet niet waar jullie precies naartoe gaan reizen maar het wordt ongetwijfeld heel erg gaaf! Heel veel plezier samen, maak er een onvergetelijke gave tijd van!

  • 13 December 2015 - 20:14

    Gerrit En Berna :

    hee denise ja weer een heel verslag wij zjn de kerstboel aan het uitpakken en overal meer te zetten kan niet voorstellen dat je dat in zomerkleren gaat doen ,maar ja we leven dan hier en niet in australie ook daar groei je zo in mee leuk dat het goed gaat en vooral super leuk dat rianne er zo is geniet van het samen zijn en met elkaar van t land en zoals we hier zegge goed goan.........ben je toch nog niet verleert he

  • 14 December 2015 - 11:30

    Maaike:

    Erg erg leuk dat Rianne al zo bij je is! Dat wordt wat! ;) En jou verhalen zijn erg tof om te lezen, dat ze wat lang zijn maakt het beeld van jou daar in aussie alleen maar echter. Ik zie het al helemaal voor me!
    Heel veel plezier met Rianne daar!
    Liefs

  • 19 December 2015 - 23:22

    Ilonka :

    Hallo Denise en Rianne,
    Ik denk voordat de Kerstdrukte gaat beginnen met allemaal binnen stromende Kerstwensen , laat ik het maar alvast verzenden. ☺

    WIJ WENSEN JULLIE FIJNE EN GEZELLIGE KERSTDAGEN
    &
    VOORSPOEDIG 2016

    X
    XOX
    XXXXX
    XOXXOXX
    XXXOXXX)X
    XX
    Geniet samen van de mooie en bijzondere tijd in Australië !
    Groeten; Kyra
    Freek & Ilonka

  • 19 December 2015 - 23:26

    Ilonka:

    Hallo Denise en Rianne
    Aaaah de X en O waren een kerstboom. Tja nu een halve boom maar de wensen zijn wel compleet.

    Hi Hi
    Groet Ilonka

  • 20 December 2015 - 12:52

    Trees Jansen:

    Hallo Denise, op afstand heb ik je natuurlijk gevolgd en ik vind het erg leuk om te lezen dat je zo super enthousiast bent. Dat wordt nu samen met Rianne natuurlijk ook genieten van het land, de zon en de mensen daar. Nog heel veel plezier. Groetjes vanuit Olburgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 10248

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 22 Januari 2016

Australie!

Landen bezocht: