Week 2 on the farm - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu Week 2 on the farm - Reisverslag uit Glencoe, Australië van Denise Schooltink - WaarBenJij.nu

Week 2 on the farm

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

11 Oktober 2015 | Australië, Glencoe

Hallo lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes,

Hier een nieuw verslag van weer een week langer in Australië. Ik vermaak me hier prima! Heb het erg naar mijn zin.
Ik heb gehoord dat het in Nederland kouder en kouder wordt. Ik kan me daar haast niks van voorstellen. De afgelopen dagen waren hier wreed warm! Omdat mijn tere witte huidje niet zoveel zon gewend is en kan verdragen, ben ik flink aan het smeren geweest met zonnebrandcrème en wat denk je…? Tuurlijk! Ik heb gewoon keihard mijn rug verbrand. Ik moet denk ik toch nog wat vaker naar die fles zonnebrandcrème grijpen.

Oké, nu over op serieuze zaken. Ik wil natuurlijk niet hebben dat jullie, (de winterhaters onder ons), dadelijk mijn verslagen niet meer lezen omdat jullie het niet aan kunnen horen hoe warm het hier is.
Goed, nieuwtje 1: Ik heb een auto gekocht. Een ware bolide! (Even voor de goede orde: Natuurlijk kan er niks tippen aan mijn eigen vertrouwde crossie). Het is een Ford Fairmont uit 2001, jap jap een 6 cilinder want voor minder doen ze het hier niet. Wat wel wennen is, is dat het een automaat is. Zoals mijn vriendjelief dan zegt: Gooi je linker poot maar onder de stoel, dat is het best! Oke, doe ik! : ). Dit hebben Harry en ik mandag gedaan. Maandagavond heb ik geholpen met melken. Er kwam een nieuwe hier. Een vent uit Duitsland, 31 jaar, getrouwd. Geen ervaring, ja 2 maanden op een soort praktijkschool in Duitsland. Mister German snapte dan ook niet hoe het kon dat ik na 1 week al kon melken daar. Nou vriend, ik ben geboren op een melkveebedrijf en heb altijd tussen de koeien gelopen. Zou niet best wezen als ik nu nog niet wist hoe je moet melken.

Dinsdagochtend heb ik geholpen met melken. Daarna kalveren voeren en draden verzetten. Smiddags heb ik koeien gehaald en gemolken. Na het melken van de melkkoeien moesten de hoppy’s. De hoppy’s zijn de koeien die ziek zijn, net gekalfd hebben, of klaar voor de slacht zijn. Die ochtend had er ook een koe gekalfd. Ik was aan het melken tot Nelly me riep. Er lag er een in de wachtruimte en of ik kon helpen haar weer op de been te krijgen. Toen ik aan kwam lopen zag ik het al.. Dat wordt niet meer wat. Mevrouw was uitgegleden en lag in spreidstand. Nelly wou het toch nog proberen. Oke oke ik help wel. Ook Nelly gaf het op. We hebben het melken afgemaakt en daarna heb ik mijn vuurdoop op de trekker gehad. Ik moest madam takelen. Allright! Hupekee heupklem eraan, koetje de lucht in, meen je toch dat dat kreng kon staan, te glad. Ik heb haar de wei in gedaan waar ze wat grip kreeg. Ze kon min of meer staan maar ik had er geen vertrouwen in. 2 dagen later heeft ze dan ook het licht gezien. Het schieten van koeien doen ze hier niet zelf. Daar komt iemand voor.

Woensdag ochtend heb ik gemolken. Daarna zijn Gurry en ik naar het dorp gegaan om mijn auto te registreren en te verzekeren. Toen we terug kwamen heb ik gaten gevuld in de wei van de pivots. Die banden trekken sporen in de wei en wanneer die te diep worden gaat dat ding kapot. Ik was nog geen kwartier bezig tot Gurry mij belde. Harry had hem gebeld en of ik naar hem kon komen en helpen met Harvest (balen). Oké. Ik ben vol goede moed in mijn bolide gestapt, was een tikkeltje nerveus omdat ik overal verdwaal en ben richting Millicent gereden. Ik had een plattegrond gekregen. En wat denk je, verdwaald! Daar sta je dan in Australië, geen hond te bekennen. Tot ik twee hardwerkende boeren zag. Aan hun de weg gevraagd en ben uiteindelijk goed aangekomen. Ik moest daar helpen met harken. Ik moest het eerste rondje met Dennis mee in de pickup om te kijken hoe dat hier gaat. We waren nog niet half weg of ik zei: Ik snap niet dat jullie hier geen 4 elements hark kopen. Want wat doen ze hier (lastig uit te leggen, volgende keer maak ik foto’s): ze rijden met 2 pickups met daarachter een hark (zn hark met van die ronde wielen als ware die over de grond lopen) die harken het naar elkaar toe. Daarachter rijd de trekker die die 2 kiddes weer tot 1 kid maken. Daarachter rijd de balenpers en daarna komt de wikkelaar. Ik mocht op 1 van die pickups rijden. Leuk om mee te maken! Iets totaal anders dan bij ons. Ik heb gevraagd waarom ze hier niet gewoon een grote hark kopen. Het is hier te hobbelig zeggen ze. De terug weg kon ik godzijdank achter Dennis aan rijden. Het was namelijk al donker. Ik was rond 9 uur terug, even eten en daarna de koeien die op knappen staan controleren. Omdat mister German nog niet veel snapte van droge koeien, melkziekte enz. heb ik hem dat even uitgelegd. Hah! Dat was leuk. Dat was een typisch momentje van: Donders wat heb ik veel aan mijn afstuderen gehad! Dank Jorien en Jan!

Donderdag ochtend heb ik kalveren gevoerd. Daarna moest ik de pinken graan voeren. Ik moest mister German mee nemen en hem uitleggen hoe en wat. Ow ow ow. Les 1: Vul de zakken met graan zo vol mogelijk maar nog wel dat je ze kan tillen. We vullen ze meestal met 40 kg. (haha dat was hilarisch, hij had de zak te vol gedaan en kreeg m echt niet de lucht in over de trailer, ik, kreng dat ik ben, heb m even een tijdje laten martelen en m toen maar geholpen) Les 2: Hoe maak ik een hek los. (dit schijnt niet makkelijk te wezen) Les 3: Pinken zijn etters en doen altijd de dingen die je niet wil dat ze doen. Les 4: Pinken weten dondersgoed dat als jij eraan komt met de bak vol brok dat dat voor hun is. Les 5: Wees vlug! Dus.. wat ging er mis: Meneer begon te schreeuwen toen de pinken ons volgden.. Vrij logisch dat ze dat doen ze krijgen namelijk voer. Nadat we de eerste hebben gevoerd zijn we naar de volgende groep gereden. Die gevoerd en wat deden die krengen nou, ons achtervolgen. Ik zeg tegen m. Ik rijd door het hekkenschat moet jij m meteen achter mij dicht doen. Wat gaat die doen.. Schreeuwen en doen en die beesten weg proberen te jagen. Lukte niet. Ik heb m toen maar even geholpen. Daarna moesten we over het stroomdraad. Ik haal er altijd een paaltje uit, gooi het op de grond, rijd er over heen en huppekee paaltje weer in de grond. Nu zal hij dat wel even doen. Voordat hij het draad omhoog had was er al een pink overheen. Oke, opletten chef! Goed, deze beste man kan er ook niks aan doen, klaar. Daarna werd me uitgelegd hoe er hier gevoerd wordt. Prima, red ik me mee! Nadat alles gevoerd was moesten we een onderdeel van de pivot vervangen. Daarna hebben we snel gegeten. Ik heb smiddags koeien gehaald en savonds hadden we melkmonsteren. Mister German heeft donderdagavond het bedrijf al weer verlaten....

Vrijdag en zaterdag waren eigenlijk een beetje hetzelfde: melken, voeren, klusjes en weer melken.

Zondag was hectisch. Ik had smorgens vroeg eerst koeien gehaald en gemolken. Daarna hebben we ontbeten en gingen Jannie en ik kalveren voeren. We waren nog maar net bezig tot Gurry mij belde. We moesten komen met de krik en 2 zakken met infuus. We hebben een kalf getrokken, koe infuus gegeven en getakeld. Daardoor waren we met alles later. We moesten ook nog een band van de pivot verwisselen. Haha dat was leuk! Ik was met de trekker en Gurry en janny met de yute. Waren we klaar wordt ik gebeld. ‘Kun je terug komen? We zitten vast!) Hahhahahah. En goed vast! Daarna heb ik snel kalveren geoverd, snel zelf gegeten (rond 3 uur) en daarna weer terug. Die dag hadden 11 koeien gekalfd. Wat een feest is dat om die kalveren te vangen en die koeien er uit te halen. Maar het is gelukt! Daardoor waren we ook later met melken maar ach het leven valt niet te plannen!

Morgen ben ik vrij, ik ga morgen even wat boodschappen doen en hier het gras rondom het huis nog maar een keer maaien. Hopelijk is de zitmaaier dit keer wat liever voor mij. Door dat rot ding zat ik de vorige keer helemaal onder de olie. De koker waar de peilstok van het olie in zit was eraf geknald omdat die schroef gaar was. Vanaf toen is mijn broek en hemd waterdicht geworden. Ik heb m van de week even gefikst want dat geouwehoer kun je niet hebben.

Nou lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes, tot de volgende keer!


  • 11 Oktober 2015 - 20:48

    Berna:

    hoi denise wat fijn om te horen dat het goed met je gaat en dat je het leuk vindt daar heb je al tijd gehad voor iets leuks te doen of te zien of komt dat nog en blijf je al die tijd daar werken of ga je nog naar een ander bedrijf , goed om te horen dat wat je geleerd heb ook goed van pas komt..........toch niet voor niets geweest geniet daar nog we lezen wel weer hartelijke groeten van ons allemaal

  • 11 Oktober 2015 - 20:51

    Brigitte:

    Nou meisje, Da's hard werken, neem genoeg tijd om tussen door ook ff te genieten.
    Ik geniet van de herfst: de paddestoelen, de kleurenpracht van de bladeren en natuurlijk het lezen van je belevenissen.

  • 14 Oktober 2015 - 15:52

    Mam:

    Heey kanjer,

    Wat een mooi verhaal weer de foto's zijn ook fantastisch.
    Zie je stralen en het gaat je ook goed af haha dat harken met een auto wie verzint zoiets :)
    Wat een oppervlakte zeg .
    Als je het weer daar ziet zou je haast jaloers op worden we zitten hier alweer in de kou en natuurlijk regen.


    Hee meid het gaat je goed

    gr van ons allen hier
    en de mijn Danny hou van jou gr BEER

  • 17 Oktober 2015 - 17:27

    Maaike:

    Elke keer geniet ik van je verhalen Dennis!! Super leuk om te lezen en te horen wat je er allemaal mee maakt!

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 10266

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 22 Januari 2016

Australie!

Landen bezocht: